Połączą Pisz z Warszawą. Wariant linii kolejowej Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko zatwierdzony
2024-09-06 04:37:29(ost. akt: 2024-09-06 05:09:54)
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zatwierdził wybór wariantu inwestorskiego dla linii kolejowej na odcinku Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko o długości ok. 152 km — - przekazała spółka w czwartkowym (5 września) komunikacie.
Zatwierdzono wybór wariantu inwestorskiego linii kolejowej Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko - poinformowała spółka Centralny Port Komunikacyjny. Ostatecznie zatwierdzono W14, który - jak wskazała spółka - "charakteryzuje się najmniejszą liczbą nieruchomości zabudowanych niezbędnych do pozyskania w celu realizacji inwestycji".
Jego długość to ok. 152 kilometry. Prędkość projektowa dla ruchu pasażerskiego ma wynieść do 250 km/h, a dla towarowego 120 km/h. Oznacza to, że z Giżycka do Centralnego Portu Komunikacyjnego (przez Warszawę) dojedziemy w ok. 2 godz. i 20 minut a po zakończeniu prac PKP PLK na linii z Warszawy/Tłuszcza do Ostrołęki trasa Warszawa – Giżycko zajmie 1:45 godz.
Jak będzie przebiegała linia kolejowa?
Jej przebieg - jak wskazano w komunikacie - zaczyna się w Ostrołęce. Nowy fragment linii kolejowej nr 29 początkowo biegnie po śladzie już istniejącej linii nr 36 w kierunku wschodnim, za Śniadowem kieruje się na północ, aby przejść przez istniejącą stację w Łomży oraz centrum miasta, wykorzystując tym samym zachowany i wolny pas terenu pod budowę linii kolejowej.
Następnie linia przechodzi nad doliną Narwi kilometrowym mostem między miejscowościami Piątnica i Czarnocin, od zachodu mija Kolno i w rejonie Babrostów łączy się z linią nr 219 przechodząc przez istniejącą stację Pisz.
Po wyjściu ze stacji Pisz linia pobiegnie na północ w śladzie dawnej linii kolejowej Pisz – Orzysz i przejdzie przez istniejącą stację Orzysz, gdzie połączy się z linią kolejową nr 223. Dalej nowa linia ominie od strony wschodniej Pianki, jezioro Ublik Mały, Konopki Wielkie oraz Miłki. Następnie od okolic miejscowości Bystry pobiegnie wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 38, by zakończyć bieg w Giżycku.
Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana do budowę nowego lotniska centralnego dla Polski zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią. Spółka zajmuje się także system em Kolei Dużych Prędkości, które mają połączyć CPK z różnymi miastami w Polsce.
Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
oprac. zyw
Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
oprac. zyw
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez