GazetaOlsztynska.pl
GazetaOlsztynska.pl
    • Główna
    • Kościół
    • Warmia i Mazury
    • Duchowość
    • Przed niedzielą
    • Czytania na dziś
    • Sakramenty
    • Ona i on
GazetaOlsztynska.pl
  • Główna
  • Kościół
  • Warmia i Mazury
  • Duchowość
  • Przed niedzielą
  • Czytania na dziś
  • Sakramenty
  • Ona i on
Dodaj: Artykuł Ogłoszenie
PODZIEL SIĘ

Dworzec już niedługo będzie wizytówką Olsztyna. PRL-owski relikt poszedł w zapomnienie [ZDJĘCIA]

2023-11-10 18:27:10(ost. akt: 2023-11-10 17:00:03)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Dworzec główny w Olsztynie to zaraz obok remontu hali Urania i nowej linii tramwajowej to jedna z największych inwestycji na terenie miasta. Docelowy budynek, który z perelowskim "klockiem" nie będzie miał wiele wspólnego już nabiera docelowego kształtu.

Warto przeczytać

  • W naszym domu zawsze jest gwarno i wesoło
  • Olsztyn dołącza do kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”...
  • Chcą chronić Wzgórza Pierkunowskie przed zabudową
Nowoczesny dworzec kolejowy w Olsztynie ma być zarówno funkcjonalny, jak i reprezentacyjny. Z trzema kondygnacjami - jedną podziemną i dwiema nadziemnymi, osiągnie imponującą wysokość 12 metrów, przywołując kształtem żagla charakterystyczny dla Warmii i Mazur. Unikalny wygląd tego dworca zostanie podkreślony przez ponad 1300 oryginalnych paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu, nawiązując do lokalnego krajobrazu.

W ramach inwestycji przewidziano także nowy parking na 52 miejsca oraz obszary zielone o powierzchni 1500 mkw. Warto zauważyć, że obok dworca powstaje nowe, wydłużone podziemne przejście, które połączy dworzec z Zatorem. W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców leżących za torami osiedli, tunel o długości 140 metrów będzie wyposażony w windy i ruchome schody.

Fot. Zbigniew Woźniak

Nie tylko dłuższy, ale także szerszy i wyższy niż jego poprzednik, nowy tunel jest kluczowym elementem modernizacji stacji Olsztyn Główny. Decyzją konserwatora zabytków, zabytkowe wiaty z peronów 2, 3 i 4 wrócą na dworzec, jednak w zmienionych miejscach. Wiata z peronu czwartego przeniesie się na peron trzeci, wiata z peronu drugiego znajdzie się na peronie czwartym, a na peronie drugim pojawi się wiata z peronu trzeciego.

Dla peronu pierwszego, gdzie oryginalna wiata zniknęła w wyniku rozbiórki starego dworca, przewidziano nową stalową konstrukcję. Ta 136-metrowa wiata będzie łączyła się z budynkiem dworca, stanowiąc jednocześnie zadaszenie dla wyjść z tego budynku. Zaplanowane zmiany, finansowane częściowo ze środków unijnych, mają kosztować ponad pół miliarda złotych. Mimo trwających sporów sądowych, kolejarze utrzymują, że prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a nowy dworzec ma być gotowy w 2024 roku.

Budowa Dworca Kolejowego PKP 10.11.2023 Zobacz więcej zdjęć. Kliknij i otwórz galerię.


Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
Olsztyn dworzec budowa PKP perony inwestycja
Karol Grosz
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B

Galindia Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Galindia Spółka z o.o. uzyskała Subwencję Finansową - podmiotem udzielającym wsparcie był PFR.

Unia Europejska

VISA MASTER CARD